Hufvudsta Ridskola

Rid- & Säkerhetsregler

Det är viktigt att våra regler hela tiden följs av alla som vistas på anläggningen för våra hästar, elever, personal och övriga besökares skull.

För att hålla en hög säkerhetsnivå och minimera de tillfällen som olyckan kan uppstå och orsaka skada på både individ, djur och egendom ställer vi höga krav på både elever och personal Om vi hjälps åt minimerar vi olycksriskerna.

Smitta

För att skydda våra hästar från smitta av sjukdomar från andra stall och hästar så ber besökare och ryttare som vistats i andra stall att byta kläder, tvätta händer, desinficerat(virkon) eller bytt sin utrustning innan vistelse i vårt stall.

Parkering av bilar och cyklar

Cyklar och bilar skall endast parkeras vid avsedd parkering, följ skyltningen. Vänligen notera att Solna Stad infört avgift dygnet runt. Det är inte tillåtet att parkera vid ridbana, bakom stall, eller gångbana. Personalen på ridskolan har en egen personalparkering bakom stallet som endast är avsedd för dagen arbetande personal.

I stallet

Att vistas i och omkring stallet sker på egen risk. Ordning, reda och noggrannhet är nyckelord i det vardagliga umgänget med hästen. Stallgången ska alltid vara fri. Utrustning, redskap, täcken, hjälmar etc ska hängas upp. Håll koll på dina saker!

Hästens skall bindas upp när du borstar och ryktar, i varje box finns en bindring med bindskaft, grimskaftet ska vara cirka 30 cm kort så att hästen inte kan fastna med huvudet eller ett ben. Be om hjälp från stallpersonal om det saknas ett bindskaft.

Vi har hjälmtvång i stallet för alla barn tom 12 år vid hantering av hästarna och ponnyerna. Gäller även när de leder hästarna.

Ridhus och läktare

I ridhuset/på läktaren får ej hundar och barnvagnar vistas. Skräp och pantburkar skall lämnas i avsedda sopbehållare och filtar som används vikas och läggas ihop på avsedd plats.

Ryttarens utrustning

Ridhjälm

Ridhjälm skall bäras vid all uppsutten ridning och longering av häst.
Hjälmen ska vara provad och dessutom typgodkänd. Godkända ridhjälmar är märkta med CE EN 1384. Var noga med passformen, hjälmen skall sitta stadigt utan att det blir obekvämt. Använd ALLTID hakbandet som det är avsett för, under hakan. Byt ut hjälmen om den fått en ordentlig smäll.

Klädsel

Vid ridning ska man använda en kroppsnära klädsel och undvika bylsiga jackor och halsdukar. Även sommartid ska ryttarens axlar vara täckta, rid därför ej med linne. Med undantag för ytterjackor får klädesplagg inte vara försedda med kapuschong. Handskar används med fördel vid ridning, longering, tomkörning och lastning.

Skor med klack

Att ha rätt skor på sig är lika viktigt som att använda hjälm. För både bekvämligheten och säkerheten ska man använda ridstövlar eller ridskor med klack. Ridstövlar ger ett bra skydd och stöd för både fötter och ben. Har man klack på skorna kan inte foten åka igenom en stigbygel av rätt storlek. Stövlar och skor skall ha en tunnare, normalt räfflad sula med normal bredd.

Skyddsväst

Juniorer och ponnyryttare som tävlar i hoppning/går specialgrupp i hoppning måste bära skyddsväst. Vi har i övrigt inget krav på användande av skyddsväst. Västen skall vara CE-märkt och ha beteckningen EN 13158. Den får inte vara för stor. Från år 2009 skall denna ha Nivå 3.

Uppsatt hår och smycken

Vid ridning och hästhantering skall långt hår vara uppsatt eller ihopsamlat under huvudbonaden. Tänk också på att inte använda smycken som kan fastna i hår/ hjälm eller orsaka annan skada.

Ridspö

Ridspöet kan för den erfarna ryttare vara en säkerhetsdetalj då det gäller att övertyga en häst att, exempelvis i en trafiksituation, förflytta sig i säkerhet. Tänk på att om ridspöet har en ögla så är det för att kunna hänga upp spöet på en krok. Öglan ska INTE användas runt handleden. Ett spö skall alltid kunna falla fritt och en ryttare håller på att ramla av. Dessutom så är det viktigt att kunna byta spöhand på ett korrekt sätt.

Mobiltelefon

Mobiltelefon får ej användas vid hantering av hästar uppsuttet eller vid hand (tex longering). Rider man i samlad grupp räcker det att ansvarig ridinstruktör har med sig sin mobil. Detsamma gäller när man leder häst, hästskötsel och övriga sysslor i stall och häst.

Tuggummi

Uppsutten ryttare får ej tugga tuggummi eller förtära någon annat som kan fasta i halsen.

Rökning

Anläggningen är en rökfri anläggning!

Om ni har några frågor så är ni varmt välkomna att prata med er ridlärare.

Vardagar 07.30-22.00

Helger 07.30-18.00