Historia

Hufvudsta Ridklubb och Hufvudsta Ridskola är belägna på Huvudsta Gård. Byggnaderna härstammar från 1700-talet men har förändrats ett antal gånger sedan dess. Från början var byggnaderna av trä. I början av 1800-talet byggdes de två stenhus som idag rymmer “Norra stallet” och “Södra stallet”. Runt 1950 fick den av ridsporten besjälade Sigvard “Sigge” Liljengren inhysa ett par ponnys och ett föl i en av byggnaderna. De då ännu obebyggda omgivningarna lämpades sig väl för ridning. Tillsammans med en annan hästentusiast, Per “Pelle” Holst, kunde han så småningom starta en ridskola. Elever strömmade till och 1968 var tiden mogen att bilda Hufvudsta Ridklubb. Stallbyggnaderna var då gamla och i behov av renovering.

I en av föreningens skrifter står att läsa; “Några behjärtansvärda män, med politiskt och kommunalt engagemang, trädde fram, bildade ridklubben 1968 och lyckades få staden att renovera byggnaderna till det yttre.”

De lyckades få kommunen att köpa marken och byggnaderna av familjen Wibom.Efter många uppvaktningar hos fritidsnämnden anslog staden medel och 1981 stod en komplett ridanläggning färdig. De nya byggnaderna (ridhuset och servicehuset) smälte väl in i den romantiska gamla herrgårdsmiljön kring Huvudsta Gård.Anläggningen ägs fortfarande av staden men drivs på entreprenad av ridklubben.

Den livfulla verksamheten, som idag omfattar ca 500 medlemmar - de flesta flickor mellan 10-25 år - vill främja ridning, både som folksport och som tävlingsgren med dressyr och hoppning.

En bild