Dina personuppgifter hos Hufvudsta Ridklubb

Idrottsrörelsen behandlar en stor mängd personuppgifter. De används bland annat för att hålla ordning i medlemsregister och arrangera tävlingar eller utbildningar.

Från och med den 25 maj gäller den nya dataskyddsförordningen (GDPR) i hela EU och kraven på hur företag och föreningar får hantera personuppgifter skärps. I Hufvudsta Ridklubb vill vi vara öppna och tydliga med hur vi samlar in och behandlar de personuppgifter vi har tillgång till, hur vi sparar dem och varför.

Medlemsregister i Idrott Online

Alla ridklubbar är anslutna till Idrott Online och det är här vårt medlemsregister finns. Vi behöver det bland annat för att veta antal medlemmar i klubben, rapportera statistik till bland annat Riksidrottsförbundet, söka statligt och lokalt LOK-stöd och kommunicera med våra medlemmar. Registret rensas efter varje årsskifte.

Du kan själv logga in i Idrott Online för att se vilka uppgifter som finns där. Vi ber dig att kontrollera så att alla uppgifter är korrekta och ändra om något inte stämmer, till exempel telefonnummer eller e-postadress. Kommer du inte ihåg dina inloggningsuppgifter, fyll i ditt personnummer så skickas ett lösenord till den e-postadress som är registrerad på dig. Får du ingen e-post kan du höra av dig till medlemsansvarig i styrelsen, styrelsen@hufvudstaridklubb.se.

LOK-stödslistor

Varje gång vi anordnar en aktivitet måste vi veta vilka som varit med för att kunna redovisa ett korrekt underlag för LOK-stöd så att klubben kan få in aktivitetspengar. Dessa listor består av förnamn och första bokstaven i efternamnet. Listorna destrueras så snart aktiviteten är registrerad i Idrott Online.

Interna aktiviteter

För att få vara med på de aktiviteter och utbildningar som ordnas på klubben av till exempel Ungdomssektionen eller Tävlingskommittén, måste du vara medlem. Inför varje aktivitet sätter vi upp anslag och anmälningslistor där vi behöver namn (och ibland telefonnummer). Vi behöver dessa uppgifter för att veta vilka som vill vara med så att till exempel hästar och ponnyer kan fördelas på rätt sätt. Telefonnummer behöver vi för att snabbt kunna komma i kontakt med deltagare om något i aktiviteten förändras. Det gäller främst när våra fyrbenta vänner är involverade. Anmälningslistor destrueras efter avslutat aktivitet.

Resultatredovisning

När våra ekipage har deltagit på externa tävlingar, vi själva har anordnat lokala eller interna tävlingar eller andra aktiviteter på klubben publicerar vi resultat på hemsidan. Här publicerar vi både för- och efternamn, datum för aktivitet och vilken häst/ponny du haft. Vi tar även bilder, bland annat på dem som placerat sig samt gruppbild på alla deltagare.

Vill du inte synas på bild eller få ditt namn publicerat måste du kontakta styrelsen@hufvudstaridklubb.se och meddela detta.

Tävlar du lokalt är det bestämmelser för TDB och Equipe som gäller.

Sociala medier

Klubben har konton på Facebook och Instagram där vi kommunicerar med våra medlemmar, lägger upp tävlingsresultat, bilder från interna och externa tävlingar, bilder från Ungdomssektionens aktiviteter och annat spännande som händer på klubben. Här publiceras endast förnamn.

E-post

Mejlar du till ridklubbens styrelse eller Tävlingskommitté raderas mejlen så snart du har fått svar på din fråga eller ärendet är avslutat.

Kontakt mellan klubb och ridskola

Hufvudsta Ridklubb och Hufvudsta Ridskola har ett nära samarbete. Skickar vi mejl med personuppgifter mellan klubben och ridskolan krypteras dessa och raderas direkt då ärendet är avslutat eller frågan besvarad.

Övrigt

Vi delar eller säljer aldrig din information till tredje part. Vill någon av våra sponsorer komma i kontakt med våra medlemmar sker det via klubben, till exempel genom nyhetsbrev eller på klubbens sociala medier.

Dina utökade rättigheter

Med den nya lagen får du bland annat större möjlighet att bestämma över hur dina personuppgifter hanteras. Vi vill att du ska känna dig trygg med hur vi hanterar dina personuppgifter. Du behöver inte göra något, mer än ha läst igenom denna sida. Har du frågor, funderingat eller begära ut information om de uppgifter vi har om dig samt veta hur du kan rätta felaktig information eller få dina uppgifter raderade mejlar du vår medlemsansvarige som nås via styrelsen@hufvudstaridklubb.se.

Vill du läsa ännu mer om hur GDPR fungerar i idrottsvärlden ska du bege dig till Riksidrottsförbundets hemsida.

Ansvariga från styrelsen är Anna-Karin Persson, Kerstin Persson och Agneta Wahlström.