Att vara elev hos oss

Vi erbjuder elever ridlektioner på välmående och välutbildade hästar. All undervisning fokuserar på en god grundridning och kommunikation med hästen.

För att få en bra kommunikation med hästen krävs en god hantering samt lugn närvaro med hästen, därför ställer vi höga krav på våra ryttare gällande hästvälfärd och säkerhet. Våra elever förväntas ta ett aktivt ansvar för att ta hand om hästarna, både före och efter lektion.

Med hästens välbefinnande i fokus vill vi att eleven ska ta allra största omsorg om hästen i samband med lektion. Det betyder att eleven förväntas;

• Ta hand om hästen före och efter sin ridlektion genom att; hästen skall borstas av, gärna ryktas, smörja mungipor med mjukgörande kräm och kratsa ur hästens hovar.
  • Bettet ska rengöras/sköljas efter användning.
  • Sadel och träns ska smörjas med en lätt fuktad svamp med sadeltvål.
  • Följa de säkerhetsregler som gäller vid hantering av hästarna, framförallt hålla hästarna uppbundna när de görs iordning.
  • Meddela personal om något är trasigt eller om hästen har något sår eller skav som behövs ses över.
  • Komma i tid till lektionen för att inte hantera hästen under stress, gäller även efter lektion. 30 min före och efter lektion är en rimlig minsta tid för att ta hand om hästen ordentligt och stressfritt.
  • Vid frånvaro meddela detta enligt ridskolans avbokningsregler då det påverkar hästarnas arbetsschema.
  • Följa Ridskolan och Ridklubbens värdegrund.
fille_lektion

Senast uppdaterad: 2022-12-29