Guld och brons i Ponnycupen

Våra duktiga ponnyryttare har haft en fantastisk säsong i ponnycupen i dressyr och hoppning. Båda lagen tog sig till final och där tog hopplaget hem segern och dressyrlaget tog hem bronspengen. Stort grattis!

Söndagen den 4 juni firades båda lagen gemensamt och klubben bjöd på grillat.

Ponnycupen hoppning 2022/2023

Under säsongen har 14 ridskolor deltagit i Ponnycupen i hoppning. Dessa lag delades in i 3 grupper. Alla lag i respektive grupp möts två gånger, varav en gång borta samt en gång hemma.

Hufvudsta ingick i grupp B tillsammans med Färingsö Rididrott, Täby Ryttarförening, Djursholms Ridklubb samt Roo Gård Ryttarklubb. Vi fick ihop 11 poäng och vann därmed vår grupp.

Den 27 maj mötte vi Farsta Ryttarvänner och Nynäshamns Ridklubb i en final som anordnades på Täby Ridklubb. Vi vann efter att hela laget ridit felfritt samt att vi kom närmast idealtiden!

Laget har under detta år bestått av: Tindra, Cornelia, Erin, Evelina, Hanna, Maite, Nella, Nicole, Sixten, Daisy.
Lagledare har varit Elin Idegran och Therese Falkbåge

Ponnycupen dresyr 2022/2023

I årets säsong av ponnycupen möte Hufvudsta Ridklubb följande lag: Vallentuna Ridklubb, Roo Gård Ryttarklubb, Djursholm Ridklubb och Väsby Ridklubb. Hufvudsta vann fem av sina åtta matcher, vilket ledde till en olidlig spänning innan det stod klart att laget var vidare till final.

Finalen arrangerades av Roo gård och Hufvudstas lag möte Botkyrka Ridsällskap och Ågesta Ridklubb. Efter många fina ritter stod det klart att Hufvudsta ridit till sig en välförtjänt tredje placering!

Årets lag bestod av Nathalie, Filippa, Joanna, Elma, Tyra, Rada, Thea, Klara och Tindra. Lagledare var Alma Molin och Trine Olldén.

Vad är Ponnycupen?

Ponnycupen är en utbildningstävling mellan föreningar/ridskolor i Stockholmsdistriktet med syfte att på ett enkelt sätt ge föreningars/ridskolors elever tävlingsrutin och erfarenhet, genom att man rider på arrangerande ridskolors hästar/ponnyer.

Mål med cuperna:

• Att ha roligt!
  • Skapa kontaktnät mellan ridskolor/föreningar i distriktet.
  • Möjlighet att träffa andra föreningar och rida andra hästar/ponnyer på en annan ridskola.
  • Få inspiration och ideér till den egna verksamheten.
  • Att ge lektionsryttare möjlighet att börja tävla, under enkla former.

Stockholms Läns Ridsportförbund vill att cuperna ska genomsyras av:

• Glädje
  • Kamratskap