Hufvudsta vann ponnycupen i hoppning

Laget som vann ponnycupeni hoppning 2024

Hufvudstas duktiga ponnycupslag försvarar titeln och står som segrare även detta år. Stort grattis till alla inblandade!

Under säsongen 2023/ 2024 har 14 ridskolor deltagit i Ponnycupen. Hufvudsta red i grupp A som bestod av Djurgårdens Ryttarklubb, Farsta Ryttarvänner, Lidingö Ryttarförening, Vallentuna Ridklubb samt oss själva. Vi vann gruppen med 10 poäng. Bakom oss kom Farsta och Djurgården på 9 poäng.

Vi fick därefter möta vinnarna i de andra grupperna i en final. Finalen gick på Roo Gård 21 april mot Nynäshamns Ridklubb samt Täby Ryttarsällskap. Efter en otroligt spännande final slutade Hufvudsta som vinnare och försvarade därmed sitt guld från förra året.

I laget i år har totalt 17 elever deltagit: Tindra Heggestad, Cornelia Hjelm, Amanda Malm, Evelina Falkbåge, Hanna, Miriam, Rebecka Rehnström, Sigrid Spinell, Maite Rodriges, Nella Da Silva, Nicole von Peltzer, Daisy Lanér, Sixten MC Vey Gillion, Stella Mc Vey Gillion, Thea Magnusson, Nora Grönstedt och Erin Griffin. Coacher har varit Elin Idegran och Therese Falkbåge (samt inlånad hjälp av Alva Nyholm vid 2 tillfällen).

Ponnycupen är utbildningstävlingar mellan föreningar/ridskolor i Stockholmsdistriktet med syfte att:

På ett enkelt sätt ge föreningars/ridskolors elever tävlingsrutin och erfarenhet, genom att man rider på arrangerande ridskolors hästar/ponnyer. Vid varje match rider fem elever från hemmaklubben och fem från motståndarlaget. Båda lagen rider på den arrangerande klubbens ponnys. I varje grupp ingår cirka 4-6 ridsklor. Brukar variera lite år från år.

Mål med cuperna:

• Att ha roligt!
  • Skapa kontaktnät mellan ridskolor/föreningar i distriktet.
  • Möjlighet att träffa andra föreningar och rida andra hästar/ponnyer på en annan ridskola.
  • Få inspiration och ideér till den egna verksamheten.

Det är mycket att tänka på inför varje omgång. Inför varje hemmaomgång ska det bakas, städas, byggas bana, krattas, bidra som funktionärer med mera Vi har haft ett otroligt stöd av föräldrar och elever från många andra grupper som deltagit och hejjat fram laget. Stort tack till alla! Sådan otroligt fin sammanhållning och laganda på alla sätt.

Publicerad: 2024-04-24

Senast uppdaterad: 2024-04-24